Friday, August 13, 2010

Pose ke Tak???

Bila teringatkan kembali zaman mude2 dulu berpuasa lucu pulak..hehe.. Seingatnya start berpuasa mase umur 8 tahun takpun 7 tahun.xingat dah. kalu puasa awal sblm tupun puasa 'yang-yok' kot.. Tp kire lewat la tuh.. Budak zaman sekarang, pg tadika pun da ade yang puasa.. hehe.. Pe maksudnya lewat mula puasa tu??

seingatannya yg sedang bermain di minda saat ni.. mase first time puasa kat sekolah diri ni menangis coz tahan lapar tgk kwn2 makan mase rehat.. duk sorg2 kat belakang bilik guru, then kalu kwn dtg, marah coz takot TERbuke puassa..hehe.. kecian kwn kene marah.. masuk jek kelas muke xleh tahan puasa dah.. pastu NANGIS..(manje namenye ni) cikgu pun suh kwn beli air kotak.. Maka akhirnya terbatallah puasa dengan seKOTAK air MINUMAN.. Puasa kan kene tahan daripada makan n minum.. balik umah takot nk bgtau mak..lame2 mak tau dr kwn yg belikan air kotak tuh.. huhu..

yg ni kisah tak disengajakan pulak berbuka puasa di bulan yang mulia ni..(^o^)..
Al-kisahnya......
Pada suatu pagi, saat seorang kanak-kanak comel sedang bermain dengan adik2 saudaranya yang masih kecil.. Kebetulan tengah lapar, si adik saudara tu pulak bawak sebungkus besar MAMEE yang ade banyak2 paket.. mase tu kat dapur belakang, pe lg, dengan baik hatinya adik2 sedara ajak join mkn. Kanak2 comel tu pun makan la dengan gembiranya bersama saudara2nya..
TIBE2.. ina!!(bukan nama sebenar) tak puasa ke hari ni?
Kanak2 comel: Gurrlp(telan air liur beserta MAMEE).. puasa mik tam.. lupe lah..
Sedara2: xpe2..nah, amik ni(satu bungkusan kecil MAMEE).. mkn mase da berbuka nant yek..
Kanak2 comel: (tanpa lengah pun amikla..) naseb bek tak batal pose..tp kire kenyang la gak mkn scr tak sengaja td.. REZEKI yang DIA bagi.. ALhamdulillah..

Sahabat Sahabiah..what do u think about ur fasting?

"Wahai orang-orang yang beriman diwajibkan atas kamu sekalian puasa, sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu sekalian bertaqwa" Surah al_Baqarah(183)

Wajibla kpd kita as umat Islam yang da sampai masenye utk berpuasa. Jgn disengajakan untuk meninggalkannya, kerana DIA akan murka kepada kita. dan puasa ini adalah antara Rukun di dalam RUKUN ISLAM. Kita sendiri tahu saat2 bile kite dilarang berpuasa dan diharuskan untuk berbuka puasa. Tp jgn lah menggunakan kemudahan yang diberikanNya untuk kepentingan diri sendiri.

Berpuasa bukan sekadar mengajar kita untuk tidak makan dan minum sehingga sampai mase.. malah ia mengajar kita untuk beSABAR dan kita sendiri dapat mengenali diri kita yg sebenrnya saat ini.

Andai dulu kite berpuasa kerana mak abah paksa, di ganjarkan dengan duit raya, utk berbangge coz kite puasa byk dan macam2 lagi.. Biarlah saat ni kita sedar bahawa puasa kita adalah saat kita berIBADAH kepadaNya.. Semoga DIA menerima amalan kita dan bertambah keTAQWAan kita kepadaNya.

Sama2 kita jangan membiarkan nafsu merajai diri. Letakkan hati, jiwa, diri, dan segalanya tentang kita adalah kerana Yang Satu.. Perbanyakkan Ibadah dan istiqamah dalam mengamalkannya. Sama2lah kita mendapatkan malam yang diimpikan semua amilin.. insyaALlah..amiinn.. bukan hanya sekadar untuk mendapatkan nama dan membangga diri dalam beramal..
Dan jangan menggunakan nama Ramadhan sahaja untuk kite berIBADAH kpdNya. Tapi jadikan bulan ini dan saat ini, utk kita memulakan dan meneruskan amalan2 mulia dan beribadah kepadaNya.

Wallahu'alam..

Salam Ramadhan buat semua!

p/s:maaf pd sahabat2 yg da tag utk penulisan dlm blog..tpaksa dahulukan Ramadhan karim dulu.. nanti yg ditag insyaAllah akan buat..(^_~)k..

No comments:

Post a Comment